18 lipca wejdzie w życie nowa ustawa o zbiórkach publicznych. Nowa ustawa została opracowana przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji wspólnie z organizacjami pozarz±dowymi. Zwiększa dostępno¶ć informacji o zbiórkach dla wszystkich obywateli, o tym, kto i na jakie cele zbiera ¶rodki. Wprowadza też elektroniczn±, sprawn± formę zgłaszania zbiórek. Oto istota wprowadzanych zmian: Od 18 lipca 2014 r. nie będzie już urzędowych zgód na zbiórki publiczne. Zgłoszenia zbiórek publicznych (czyli zbiórek gotówki i darów w przestrzeni publicznej) będzie można dokonywać poczt± lub elektronicznie – ta druga forma jest preferowana m.in. dlatego, że jest szybsza. Aby dokonać zgłoszenia elektronicznie należy posiadać podpis elektroniczny lub bezpłatny "profil zaufany" czyli podpis elektroniczny przeznaczony do kontaktu obywateli z administracj±, który można założyć na portalu ePUAP.gov.pl. Zbiórki elektroniczne – np. przez przelewy - można będzie prowadzić od 18 lipca 2014 r. bez dodatkowych formalno¶ci. W przypadku organizowanych w przestrzeni publicznej zbiórek w gotówce i darów wystarczy od 18 lipca 2014 r. proste zgłoszenie na ogólnopolskim portalu Zbiórki.gov.pl, który wła¶nie powstaje i gdzie będ± także publikowane sprawozdania. Od 18 lipca 2014 r. zniesiona zostaje opłata skarbowa dla organizatorów zbiórek oraz obowi±zek publikacji sprawozdań w prasie. Decyzje o zbiórkach wydane przed wej¶ciem w życie nowej ustawy nadal będ± obowi±zywały – te zbiórki będ± rozliczane na dotychczasowych zasadach.
Ustawa jest opublikowana w Dzienniku Ustaw: dziennikustaw.gov.pl/DU/2014/498
Więcej informacji o:
|