1. Realizacja zadań wynikających z ustawy o ewidencji ludności z dnia 24 września 2010 r. (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz.1397 z poźn.zm.), w tym:
a) prowadzenie rejestru mieszkańców oraz rejestru zamieszkiwania cudzoziemców w systemie teleinformatycznym,
b) rejestracja danych w rejestrze PESEL w zakresie zameldowania na pobyt stały i czasowy obywateli polskich i cudzoziemców,
c) rejestracja i przesyłania wniosków o nadanie numeru PESEL,
d) wydawanie zaświadczeń z zakresu ewidencji ludności,
e) wydawanie decyzji w sprawach ewidencji ludności,
f) udostępnianie danych z rejestru PESEL, rejestru mieszkańców i rejestru zamieszkiwania cudzoziemców,
g) przekazywanie informacji do Wojewódzkiej Komendy Uzupełnień, Urzędu Statystycznego i innych organów ustawowo określonych o zmianach osobowych i adresowych.
2. Prowadzenie spraw wynikających z ustawy o dowodach osobistych z dnia 6 sierpnia 2010 r. (t.j. Dz.U. z 2020 poz.332 z póź.zm.), w tym:
a) wydawanie dowodów osobistych,
b) przyjmowanie i rejestracja wniosków o wydanie dowodu osobistego,
c) unieważnianie dowodów osobistych i stwierdzenie ich nieważności,
d) wprowadzanie do rejestru PESEL i Rejestru Dowodów Osobistych danych zgodnie z wymogami prawa,
e) wydawanie zaświadczeń z Rejestru Dowodów Osobistych,
f) udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych.
3. Prowadzenie stałego rejestru wyborców Miasta.
4. Prowadzenie spraw związanych z:
a) wydawaniem zezwoleń na przeprowadzanie zbiórek publicznych oraz kontrolą ich przeprowadzania,
b) realizacją zadań wynikających z ustawy z dnia 20 marca 2009r. prawo o zgromadzeniach (Dz.U. z 2019r. poz.631) oraz z ustawy z dnia 24 lipca 2015r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U.z 2019r. poz. 2171).
5. Realizacja zadań wynikających z ustawy - Prawo przedsiębiorców z dnia 6 marca 2018r. ( Dz.U. z 2019r., poz. 1292 z póź.zm.) oraz ustawy z dnia 6 marca 2018r. (Dz.U. z 2019r. poz 1291 z póź.zm.) - Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej i Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy, w tym:
a) wprowadzanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CIDG) informacji z wniosków składanych przez przedsiębiorców,
b) realizacja wszelkich zadań wynikających z w/w ustaw,
c) wydawanie zaświadczeń z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej,
d) wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
e) nadzór nad prawidłową sprzedażą i podawaniem napojów alkoholowych – współpraca z Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
6. Realizacja zadań z zakresu spraw obronnych, a w szczególności:
a) planowanie i koordynacja działalności w zakresie zadań obronnych,
b) planowanie świadczeń rzeczowych oraz osobistych na rzecz obronności kraju,
c) przygotowanie i aktualizacja aktów normatywnych dotyczących obronności w tym “służba stałego dyżuru”,
d) zabezpieczenie osiągania wyższych stanów gotowości obronnej w Urzędzie,
e) organizacja szkoleń z zakresu obronności,
f) planowanie i realizacja Akcji Kurierskiej,
g) przygotowanie ludności i mienia komunalnego na wypadek "W" oraz wykonywanie innych zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony,
h) opracowywanie i aktualizacja Regulaminu Organizacyjnego Urzędu na czas wojny oraz zakresu działania referatów w czasie pokoju w zakresie zadań obronnych.
7. Prowadzenie spraw związanych z zarządzaniem kryzysowym:
a) opracowywanie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i zaleceniami Wojewody,
b) bieżąca współpraca z Powiatowym Centrum Zarządzania Kryzysowego w Olkuszu,
c) podejmowanie i realizacja czynności wynikających z pracy Miejskiego Zespołu Reagowania Kryzysowego.
8. Prowadzenie spraw wojskowych, a w szczególności:
a) udział w przygotowaniu kwalifikacji wojskowej i jej przeprowadzeniu,
b) przygotowanie dokumentacji przedpoborowych,
c) wypłacanie rekompensaty pieniężnej z tytułu utraconych zarobków z powodu ćwiczeń wojskowych,
d) inne sprawy określone ustawą o powszechnym obowiązku obrony RP.
9. Współdziałanie z organami Policji:
a) koordynacja współdziałania w wykonywaniu zadań w zakresie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego,
b) przygotowanie materiałów w sprawach dotyczących opiniowania powołania komendanta komisariatu Policji oraz opiniowania powierzenia pełnienia obowiązków komendanta komisariatu Policji,
c) przygotowanie materiałów do opiniowania mianowania i zwalniania kierownika rewiru,
d) przyjmowanie rocznych sprawozdań z działalności Policji oraz informacji o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego,
e) planowanie i realizacja funduszy przydzielonych na zadania Policji,
f) przygotowanie materiałów w sprawie wniosków o zwiększenie obsady Policji.
10. Prowadzenie spraw związanych z udostępnianiem informacji publicznej z zakresu pracy Burmistrza.